Forventninger
Jeg har siden jeg startede på pædagoguddannelsen tænkt, at
jeg ville i udlandspraktik. Da jeg er uddannet inden for noget helt andet, har
jeg ikke de store erfaringer med institutionslivet. Igennem mine to første
praktikker, har det været svært at spørge ind til den pædagogiske praksis, da
jeg intet kendskab har. Jeg har ikke helt vidst hvad der er naturligt, rigtigt,
forkert eller underligt at gøre i dagligdagen. Mine forventninger til dette
ophold, er derfor at få en større fornemmelse for, hvordan mine egne holdninger
skal være, i forhold til pædagogisk praksis, i hverdagen. Desuden ønsker jeg at
få mere selvstændighed, inden for den pædagogiske praksis. Jeg ønsker at få
mulighed for at se den danske kultur, samt den pædagogiske kultur, i Danmark,
med fremmede øjne. At kunne "stige ud af det lille smørhul" som vi
lever i, og se det hele med mere kritiske øjne. At kunne gennemskue og se
fordele og ulemper ved vores samfund, til sammenligning med Vietnams. Jeg
ønsker at udvikle mig personligt, samt finde min identitet og mit ståsted,
inden for min profession.
Jeg ved jeg kommer til at støde på en del faglige
udfordringer. Jeg vil ikke fremstå som den belærende, som skal fortælle
Vietnameserne, hvordan tingende hænger sammen, men have respekt for deres
måder, og forsøge at indordne mig i dem. Jeg tror dog det vil blive svært, til
tider at forstå deres måde at håndtere visse situationer i praksis, og her vil
min faglighed blive sat på prøve, for hvad er rigtigt, og hvad er forkert? Der
vil i forbindelse med min faglighed, nok komme ting, som jeg ikke har
forståelse for, men blot må acceptere. Samtidig bliver sproget og
kommunikationen nok også en stor udfordring, da jeg ikke taler Vietnamesisk, og
at kun min vejleder og enkelte lærere taler engelsk. Tror det til tider vil
blive en udfordring, at få trumfet mine ideer til hvad der skal ske i
hverdagen, igennem. Jeg vil observere og reflektere over praksis, og igennem dette se på, hvilke muligheder jeg eventuelt kan bidrage med til deres faglighed og kultur.
Jeg er klar over at de danske studerende er meget
eftertragtede i Vietnam, og at der er høje forventninger til, at vi stiller os
frem i rampelyset med diverse taler, aktiviteter og undervisning i hverdagen.
At være i centrum for større forsamlinger er ikke min stærke side, og jeg tror
det bliver meget grænseoverskridende at skulle stå og undervise i leg og
aktivitet og teori for både lærere og forældre.
Min største bekymring er nok, hvis jeg ikke har god kemi med
min vejleder og mine kollegaer. Det betyder meget at man forstår og respektere
hinandens forskelligheder, og måder at håndtere hverdagen på. Det kan blive
nogle lange måneder, hvis der er dårlig stemning og spændinger imellem os.
At være dansk i udlandet er for mig at være en person med en
masse muligheder for at kunne udvikle sig, og opleve hvor godt vi har det i Danmark.
Det er en luksus at være dansker i udlandet. Ikke alle har muligheden for at
rejse. At være i udlandet, kræver mod og nysgerrighed. Som dansker ser jeg et
udlandsophold som givende, lærende, udviklende.
Jeg kommer til at savne dansk mad! Jeg er ikke kræsen og er
altid klar på at prøve noget nyt og anderledes, men jeg ved at rugbrød, varm
leverpostej, mælk og havregryn og store røde bøffer med flødekartofler, kan
gøre min dag, helt igennem tilfredsstillende. Derudover kommer jeg selvfølgelig
til at savne min familie og min kæreste. Men den teknologiske udvikling har
gjort tingene nemmere. Jul og nytår bliver nok en blanding af glæde over at
prøve noget andet, og savnet til familien.
Når jeg engang vender hjem til Danmark igen, håber jeg at
have styrket min selvstændighed i pædagogisk praksis, min evne til at
"performe", og min evne til at være mere kritisk og reflekterende i
pædagogisk praksis.
Mine foreløbige mål med dette ophold er at få en større
indsigt i den vietnamesiske kultur, både pædagogisk og samfundsmæssigt. At
lærer og se fordele, såvel som ulemper ved det danske og det Vietnamesiske. At
få en bredere faglig indgangsvinkel til min profession, og kunne gøre brug af
mine erfaringer når jeg kommer hjem. At
kunne være innovativ i pædagogisk praksis på baggrund af dette. At turde være
mere i centrum, når det kommer til aktiviteter og udfoldelse, og have troen på
at det jeg udfører, giver mening og gode oplevelser for andre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar